e-Wedding.pl

Przedślubna lista formalności :: Porady

Rejestracja Zamów magazyn

Porady

Przedślubna lista formalności

Nadszedł TEN dzień. Na Twoim palcu błyszczy pierścionek zaręczynowy i już wiecie, że ślub i wesele to tylko kwestia czasu.
No właśnie: Ile czasu potrzeba na zorganizowanie uroczystości weselnych? Na jaką ceremonię się zdecydować? Jakie będą koszty? Na te wszystkie pytania musicie sobie odpowiedzieć jeszcze przed wyborem ślubnych kreacji i te ustalenia zaważą na Waszych kolejnych krokach w drodze do ołtarza. Poniżej znajdziecie najważniejsze wskazówki, które pomogą Wam w podjęciu wielu trudnych decyzji.


Ślub cywilny

Termin: 1–6 miesięcy przed ślubem

Koszty: 84 zł

Ślub cywilny to zdecydowanie najkrótsza, najprostsza i najtańsza droga do zawarcia związku małżeńskiego. Jeżeli zdecydowaliście się na takie rozwiązanie, konieczne są dwie wizyty w Urzędzie Stanu Cywilnego – pierwsza, podczas której złożycie niezbędne do ślubu dokumenty, i druga, kiedy odbędzie się ceremonia ślubna.

Kiedy zacząć załatwiać formalności?

Datę ślubu cywilnego teoretycznie można ustalić już na miesiąc przed ceremonią, ale jeśli planujecie również wesele i zaproszenie gości, warto wybrać odleglejszy termin i dopasować go do możliwości Waszej sali weselnej. Najbezpieczniej ustalić dzień ślubu co najmniej pół roku wcześniej – zdążycie zorganizować wesele, zaprosić gości i należycie przygotować się do ceremonii. Pamiętajcie jednak, że jeśli chcecie wziąć ślub w szczycie sezonu, czyli w miesiącach wiosenno-letnich, może sie okazać, że trzeba czekać nawet około roku lub dłużej – zwłaszcza w przypadku popularnych i lubianych wśród nowożeńców pałaców ślubów i dobrych sal weselnych.

Jakie dokumenty będą potrzebne?

Podczas pierwszej wizyty w Urzędzie Stanu Cywilnego będziecie potrzebować kilku niezbędnych dokumentów. Skompletowanie ich nie jest skomplikowane, a przypadku zaginięcia któregoś z nich możecie bez trudu wystąpić o duplikat.

·         Dokumenty tożsamości – czyli dowody osobiste lub paszporty osób zamierzających wstąpić w związek małżeński.

·         Odpisy aktów urodzeń Młodej Pary – jeżeli nie macie takiego dokumentu, duplikat otrzymacie w dowolnym USC za opłatą skarbową wynoszącą 22 zł.

·         Dowód uiszczenia opłaty skarbowej na konto wybranego przez Was Urzędu Stanu Cywilnego – należność wynosi 84 zł i jest to jedyna obowiązkowa opłata, jaką poniesiecie w przypadku ślubu cywilnego.

UWAGA: Jeśli któreś z Was pozostawało wcześniej w związku małżeńskim, niezbędny będzie dodatkowy dokument poświadczający aktualny stan cywilny – odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie.


Ile kosztuje ślub cywilny?

Jedynym obligatoryjnym kosztem, jaki poniesiecie w związku ze ślubem cywilnym, jest opłata skarbowa wynosząca 84 zł, ale jeśli będziecie chcieli zamówić oprawę muzyczną ceremonii lub zorganizować dla gości symboliczny poczęstunek po ceremonii (Urzędy Stanu Cywilnego umożliwiają podanie gościom szampana i przekąsek), musicie liczyć się z dodatkowymi, choć niewielkimi wydatkami. Ceny uzależnione są od poszczególnych USC, ale koszt na przykład oprawy muzycznej wynosi 50–100 zł. Pamiętajcie też, że jeśli nie macie któregoś z wymaganych dokumentów, niezbędne będzie wystąpienie o duplikat, co wiąże się z dodatkowymi opłatami skarbowymi.

Jak przygotować się do ceremonii w Urzędzie Stanu Cywilnego?

W dniu uroczystości stawcie się w USC mniej więcej pół godziny przed wyznaczonym czasem ślubu z dowodami osobistymi i dwojgiem świadków – to wybrane przez Was osoby pełnoletnie, również mające przy sobie dowody osobiste, które zgłaszacie urzędnikowi tuż przed ceremonią.

Ślub w Urzędzie Stanu Cywilnego trwa około 15 minut. Po zakończeniu uroczystości otrzymacie odpis skrócony aktu małżeństwa, potwierdzający zawarcie przez Was ślubu. 

Ślub konkordatowy

Termin: 3–6 miesięcy

Koszt: 50–2000 zł

Ślub konkordatowy jest połączeniem ślubu kościelnego z cywilnym i to zdecydowanie najczęściej wybierana w Polsce forma zawarcia związku małżeńskiego, odkąd w 1998 roku wprowadzono taką możliwość. Wcześniej pary, które chciały wziąć ślub w kościele, musiały najpierw zawrzeć związek małżeński w Urzędzie Stanu Cywilnego. Jak widzicie, dziś jest to o wiele prostsze. Od czego zacząć?

Jak załatwić formalności?

Ślub konkordatowy, podobnie jak kościelny, zawierany jest w parafii Pana Młodego lub Panny Młodej. Jeżeli wybierzecie inny kościół, niezbędna będzie zgoda proboszczów Waszych parafii. W pierwszej kolejności powinniście udać się do wybranej parafii z kompletem dokumentów:

·         Świadectwa Waszego bierzmowania – są to dokumenty ważne 3 miesiące i otrzymacie je w swoich parafiach.

·         Świadectwa chrztu – podobnie jak świadectwo bierzmowania, otrzymacie w kancelarii parafialnej.

·         Dowody osobiste.

·         Zaświadczenia o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego i odbyciu spotkań w poradni rodzinnej.

Na podstawie zgromadzonych dokumentów urzędnik kościelny sporządzi protokół przedślubny i rozpisze zapowiedzi.

Kolejnym krokiem na drodze do ślubu konkordatowego będzie wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego. Dokumenty wymagane na tym etapie są analogiczne do tych w przypadku ślubu cywilnego. Dodatkowo otrzymacie zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa. Pamiętajcie jednak, że zaświadczenie ważne jest tylko 3 miesiące, więc dobrze, by ślub odbył się w tym czasie. Wraz z tym zaświadczeniem i zaświadczeniami o ukończeniu kursów przedmałżeńskich oraz odczytaniu zapowiedzi wracacie do parafii, w której odbędzie się ślub. Tuż przed uroczystością konieczne będzie okazanie w kancelarii parafialnej zaświadczenia o odbytych spowiedziach przedślubnych, a w dniu ślubu otrzymacie do podpisania zgodę na skutki cywilnoprawne wynikające z zawarcia małżeństwa konkordatowego. Dokumenty podpiszą również świadkowie i duchowny odprawiający ceremonię ślubną.

Ile kosztuje ślub konkordatowy?

Poza standardowymi opłatami wynikającymi z zawarcia związku małżeńskiego (84 zł opłata skarbowa i dodatkowo opłaty za odpisy aktu małżeństwa), niezbędne będzie uiszczenie opłat w kościele. Zwyczajowo jest to „co łaska”, ale rzeczywiste koszty ślubu w kościele uzależnione są od parafii i wynoszą od 50 do nawet 2000 zł. Dodatkowo musicie liczyć się z opłatami za udekorowanie kościoła czy muzykę w trakcie ceremonii.

Ślub w plenerze

Termin: 6–12 miesięcy

Koszt: 1084 zł

Z początkiem 2015 roku weszła w życie nowa ustawa umożliwiająca zawarcie związku małżeńskiego w wybranym przez Państwo Młodych miejscu. Jeżeli więc marzycie o ślubie poza murami kościoła czy Urzędu Stanu Cywilnego – nic nie stoi na przeszkodzie. Wiąże się to jednak z dość wysokimi opłatami i dopełnieniem szeregu formalności.

Przede wszystkim musicie pamiętać o tym, że ślub nie może odbyć się w tak zupełnie dowolnym miejscu – musi to być lokalizacja, która nie pomniejsza powagi ceremonii, a także nie stwarza zagrożenia dla gości i Was: Państwa Młodych. Romantyczny ogród, zabytkowa willa czy park to odpowiednie miejsca, ale nie możecie wystąpić o udzielenie ślubu podczas skoku spadochronowego czy w trakcie nurkowania.



Kto udziela ślubu w plenerze?

O ile, zgodnie z nową ustawą, urzędnik USC udziela ślubu poza murami urzędu, o tyle ze ślubem kościelnym może być problem. Kodeks kanoniczny zabrania udzielania ślubu w miejscach nieświęconych i tylko wyjątkowe okoliczności mogą sprawić, że biskup wyda Wam zgodę na ślub poza kościołem. Istnieje również możliwość tak zwanej ceremonii humanistycznej, którą odprawia przygotowany do tego mistrz ceremonii, ale taki ślub nie ma na razie mocy prawnej, więc w tym przypadku konieczne byłoby dopełnienie formalności w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Jeżeli zdecydujecie się na ślub z udziałem urzędnika USC, niezbędne będzie dopełnienie koniecznych formalności.

Jak zorganizować ślub w plenerze?

Pierwszym krokiem jest wizyta w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego i złożenie wniosku o migrację Waszych skróconych aktów urodzenia do elektronicznego rejestru stanu cywilnego. Migracja danych nie podlega żadnej opłacie i trwa około 14 dni. Kiedy już zostanie ona potwierdzona, musicie udać się do USC w gminie, w której odbędzie się Wasza uroczystość – to tam składacie wniosek o udzielenie ślubu poza siedzibą urzędu. We wniosku powinny znaleźć się wszystkie informacje o miejscu, godzinie i dacie ceremonii – pamiętajcie, aby wybrana przez Was lokalizacja zapewniała zachowanie powagi uroczystości i bezpieczeństwa uczestników ślubu. Po uzyskaniu zgody urzędnika, niezbędne jest uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 1084 zł – na kwotę tę składa się standardowa opłata skarbowa za udzielenie ślubu plus opłata w wysokości 1000 zł wynikająca z zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem. Pozostałe formalności, jakie musicie załatwić, są identyczne z tymi, które obowiązują przy organizacji ślubu cywilnego.

Ile kosztuje ślub w plenerze?

Poza obowiązkową opłatą w wysokości 1084 zł, musicie wziąć pod uwagę cały szereg kosztów związanych z organizacją ślubu w plenerze. Niezależnie od wybranego przez Was miejsca, trzeba zapewnić gościom miejsca do siedzenia, a także ochronę przed ewentualnym deszczem. Oczywistym wydatkiem są też kwiaty i dekoracje miejsca ceremonii – jest to więc rozwiązanie zdecydowanie najbardziej kosztowne, ale warto w nie zainwestować, jeśli marzy Wam się wyjątkowy i niezapomniany ślub.

Ślub za granicą

Ceremonia na tropikalnej plaży? A może spontaniczny ślub przed konsulem na końcu świata? To możliwe! Jeżeli więc, niezależnie od przyczyn, chcecie zawrzeć małżeństwo poza granicami naszego kraju – nie ma przeszkód. Jest to jak najbardziej możliwe i wbrew pozorom nie wymaga zbyt wielu przygotowań.

Jak zaplanować ślub za granicą?

Każdy ślub, również ten zawarty za granicą, niesie za sobą skutki cywilnoprawne, wymaga więc przygotowania niezbędnych dokumentów. Niezależnie od tego, czy ceremonia odbędzie się przed polskim konsulem, czy zagranicznym urzędnikiem, potrzebne będą te same co w przypadku polskiego ślubu dokumenty – z kilkoma wyjątkami:

·         Dowody osobiste lub paszporty w przypadku ślubu przed urzędnikiem.

·         Akty urodzenia.

·         Zaświadczenie o braku prawnych przeciwskazań do zawarcia związku małżeńskiego.

·         Dowód ustania poprzedniego małżeństwa, jeżeli któreś z Was pozostawało wcześniej w związku małżeńskim.

Dodatkowo jeżeli wybierzecie ślub przed zagranicznym urzędnikiem, niezbędne będzie tłumaczenie przysięgłe powyższych dokumentów. Planowanie i organizację ślubu za granicą znacznie ułatwić może wedding planner lub odpowiednio przygotowana do tego firma, ale decyzja należy do Was – wszystkie formalności możecie załatwić samodzielnie. Pamiętajcie jednak, że po powrocie do kraju należy zawarte za granicą małżeństwo zarejestrować w polskim Urzędzie Stanu Cywilnego.

Ile kosztuje ślub za granicą?

Opłaty wynikające z zawarcia związku małżeńskiego poza granicami naszego kraju uzależnione są od tego, gdzie i w jaki sposób chcecie wziąć ślub. Inaczej sytuacja wyglądać będzie w przypadku ślubu w ambasadzie czy konsulacie, a inaczej w przypadku ceremonii na maurytyjskiej plaży, dlatego przed rozpoczęciem załatwiania formalności sprawdźcie dokładnie przepisy i opłaty urzędowe, a także wszystkie inne koszty, które będziecie musieli ponieść.

 TEKST : Aleksandra Łańcucka

 ZDJĘCIA : Can Stock Photo